Candidate Experience, ankieta rekrutacyjna, satysfakcja kandydata – sposobów na nazwanie badania przebiegu rekrutacji jest naprawdę wiele. Nazwa tak naprawdę nie ma tutaj wielkiego znaczenia. A co ma? Sam fakt badania. I nie tylko, bo opracowanie procesu badania kandydatów do pracy i umiejętne wyciąganie w nich wniosków może przynieść Tobie – pracownikowi HR lub ekspertowi od rekrutacji – i całej firmie, mnóstwo korzyści.



83% kandydatów twierdzi, że negatywne wrażenie z rekrutacji może zmienić ich sposób myślenia  o firmie – nawet jeżeli wcześniej mieli wobec niej pozytywne odczucia.


Jakie to korzyści? O tym właśnie opowiemy w naszym artykule. Oprócz tego, znajdziesz tutaj m.in.:

  • wzór badania Candidate Experience,
  • wskazówki przydatne przy tworzeniu idealnej ankiety rekrutacyjnej,
  • dane i statystyki dotyczące wpływu procesu rekrutacji na m.in. satysfakcję pracowników oraz wizerunek marki,
  • propozycje ankiet online dla HR związanych z rekrutacją, np. ankiet satysfakcji pracownika, zaangażowania, oceny benefitów, wraz z gotowymi wzorami.

Korzyść 1: Zmniejszenie kosztów rekrutacji

Od wystawienia ogłoszenia rekrutacyjnego, przez zatrudnienie rekrutera bądź zaangażowanie w proces działu HR, po przeprowadzenie testów i umówienie rozmowy. Na proces rekrutacyjny składa się wiele etapów, a każdy z nich wiąże się z… kosztami. Ankieta rekrutacyjna pozwoli Ci na lepsze planowanie procesu selekcji kandydatów, a co za tym idzie m.in.:

  • zdobycie wiedzy na temat tego, które ze sposobów publikowania ogłoszeń o pracę są najbardziej efektywne i inwestowanie właśnie w te media lub środki,
  • wyeliminowanie nieefektywnych sposobów kontaktu z kandydatami na podstawie odpowiedzi z ankiet Candidate Experience,
  • zdobycie wiedzy na temat pracy rekruterów lub zewnętrznych firm rekrutacyjnych i podejmowanie na tej podstawie bardziej opłacalnych wyborów w przyszłości,
  • odkrycie, jakie są powody rezygnacji kandydatów w trakcie rekrutacji i wyeliminowanie ich, a co za tym idzie – mniejsze koszty pozyskania nowego pracownika. 

Pamiętaj: nie musisz przygotowywać badania procesu rekrutacji samodzielnie! Eksperci z Webankiety przygotowali gotowy szablon ankiety rekrutacyjnej, który możesz dowolnie modyfikować, dostosowując go do wymagań konkretnej rekrutacji. Dzięki temu badanie może być gotowe do wysłania kandydatom nawet w kilka minut. 

Webankieta to program do ankiet online

Za pomocą naszego programu możesz tworzyć ankiety online (surveys), testy wiedzy, quizy online, sondy, a także zbierać dane, np. e-maile i automatycznie generować raporty.

Przetestuj bezpłatnie

Bez karty kredytowej · Zrezygnuj kiedy chcesz · Program zgodny z RODO

Korzyść 2: Usprawnienie procesu rekrutacji 

Dobra organizacja przebiegu rekrutacji ma ogromne znaczenie – zarówno dla zespołów HR, jak i kandydatów. Rekruterzy chcą jak najmniejszym kosztem i wysiłkiem pozyskać najzdolniejszych kandydatów, a Ci drudzy – sprawnie przejść przez cały proces i być na bieżąco informowanym, o jego przebiegu. W tym wszystkim może pomóc ankieta online, ponieważ dzięki niej:

  • szybko dowiesz się jak oceniane są poszczególne etapy rekrutacji i odkryjesz błędy, przez które proces trwa za długo lub nie kończy się zatrudnieniem,
  • przyspieszysz komunikację z kandydatami przez zastąpienie wywiadu czy rozmowy ankietą online,
  • zautomatyzujesz wysyłkę odpowiedzi do kandydatów po wzięciu udziału w badaniu,

Korzyść 3: Zapewnienie nowym pracownikom dobrego startu – pierwszy etap onboardingu

Okazuje się, że dobrze przygotowana ankieta rekrutacyjna może pomóc w pierwszym etapie zatrudnienia nowej osoby w firmie, czyli tzw. onboarding pracownika. W jaki sposób? Dzięki zbieraniu i odpowiedniej analizie wyników otrzymanych w ankiecie rekruter i cały dział HR jest w stanie zapewnić nowozatrudnionym lepszy start.

W tym celu w ankiecie Candidate Experience należy zadać pytania dotyczące takich kwestii jak np. jasność opisu stanowiska, warunków pracy, zasad panujących w biurze itd. Dzięki wyposażeniu w taką wiedzę kandydata w ogłoszeniu rekrutacyjnym lub podczas kolejnych etapów np. podczas rozmowy kwalifikacyjnej sprawisz, że nowo zatrudniony pracownik nie będzie czuł się zagubiony i niepewny w pierwszych dniach. Szybciej wdroży się on w wykonywanie nowych obowiązków, zmniejszy się jego stres, a wzrośnie poczucie zaangażowania, dzięki czemu firma szybciej uzyska w pełni wydajnego pracownika. Ankieta rekrutacyjna (a raczej wiedza zgromadzona na podstawie jej wyników) może więc pomóc Ci szybciej zakończyć wdrożenie (onboarding) nowego pracownika i już na starcie wyposażyć go w przydatne informacje. 

Korzyść 4: Lepsze dopasowanie kandydata do firmy

Dane uzyskane na podstawie wyników ankiety dadzą ci wskazówki na temat tego, co zawrzeć w ogłoszeniu rekrutacyjnym tak, aby zachęcić do aplikowania kandydatów których doświadczenie, wiedza i umiejętności najlepiej wpiszą się w potrzeby firmy. Zebrana w ten sposób wiedza to również potężna broń w rękach rekrutera – będzie on mógł lepiej dopasować ofertę do oczekiwań najlepszych kandydatów i zaproponować im dokładnie to, czego oczekują. 

Oprócz tego, stworzenie dobrego procesu rekrutacyjnego na bazie opinii kandydatów sprawi, że zdobędziesz pewność, iż najzdolniejsi kandydaci nie będą mieli problemu z aplikowaniem. Eliminując błędy w rekrutacji zmniejszasz wysiłek kandydata, a co za tym idzie- możliwość rezygnacji w trakcie rekrutacji i wyboru konkurencyjnej firmy.

Pamiętaj: w trakcie procesu rekrutacyjnego ankiety online mogą służyć do czegoś więcej niż badania satysfakcji. Wykorzystaj gotowe wzory Webankiety, takie jak np. test behawioralny w rekrutacji do lepszej i bardziej efektywnej selekcji kandydatów. 

Korzyść 5: Tworzenie lepszych i bardziej efektywnych ogłoszeń rekrutacyjnych

O ogłoszeniu wspominaliśmy już we wcześniejszych punktach. Warto jednak podkreślić wagę tego, co zawiera ogłoszenie rekrutacyjne i jak jest sformułowane dla sukcesu rekrutacji. Ogłoszenie to często pierwszy punkt styku kandydata z firmą, a niejednokrotnie marką przyszłego pracodawcy, dlatego jest to kluczowe narzędzie komunikacji pracodawcy nie tyle z samymi kandydatami, a całym światem zewnętrznym. 

W dobrze sformułowanej ankiecie rekrutacyjnej możesz spytać o kwestie związane z ogłoszeniem i na tej podstawie tworzyć idealne oferty pracy. Pytania związane z ogłoszeniem, zadane w badaniu Candidate Experience, mogą brzmieć np. w ten sposób:

  • Jak oceniasz czytelność ogłoszenia rekrutacyjnego?
  • Czy w ogłoszeniu znalazły się wszystkie niezbędne informacje dotyczące Twojego stanowiska?
  • Czego, Twoim zdaniem, zabrakło w treści ogłoszenia o pracę?
  • Czy korzystałeś z funkcji: Aplikuj w ogłoszeniu? Jak ją oceniasz?
  • Czy informacje zawarte w ofercie pracy były dla Ciebie zrozumiałe? Jeśli nie, co należałoby poprawić?

Korzyść 6: Budowanie pozytywnego wizerunku marki 

Czy wiesz, że niezadowoleni kandydaci będą dzielić się swoimi doświadczeniami
z innymi? Co gorsza, przyczyni się to nie tylko do tego, że najzdolniejsi kandydaci zaczną unikać Twojej firmy, ale do kreowania złego wizerunku całej marki. Dzięki badaniu Candidate Experience możesz szybko zareagować na negatywny feedback i pozbyć się błędów, przez które rekrutacja oceniana jest negatywnie. Jeśli w Twoim przypadku badanie kandydata nie jest lub nie może być anonimowe wyniki ankiety online możesz wykorzystać także przy kontakcie z kandydatem, który ocenił Cię negatywnie. Pogłębiony wywiad i rozmowa, podczas której wykażesz zainteresowanie problemami i zrozumienie, mogą zmienić negatywny wizerunek firmy w jego oczach.

Twoja ankieta rekrutacji pokazuje, że kandydaci są zadowoleni? Świetnie! Pozytywne opinie to coś, czym możesz się pochwalić. Opublikuj wynik raportu lub informację o wskaźniku NPS w swoich social mediach lub pochwal się nimi w kolejnym newsletterze dla klientów. 

Case Study CodiLime

Sprawdź przed jakim wyzwaniem stanęła firma w badaniu satysfakcji pracowników i jak Webankieta pomogła firmie wdrożyć system do badań ankietowych.

Pobierz Case Study

Korzyść 7: Wiedza na temat pracy rekruterów i zewnętrznych firm

Niezadowolenie z przebiegu rekrutacji może mieć różne podłoże. Ogromne znaczenie ma w tym procesie osoba rekrutera – niezależnie od tego czy jest to jeden z członków działu HR zatrudnionych w firmie, czy osoba z zewnątrz. Dlatego w ankiecie rekrutacyjnej oprócz pytań przebieg rekrutacji, kontakt czy ogłoszenie pojawiają się pytania dotyczące osoby rekrutera. Dotyczą one zarówno jego zachowania i postawy, jak i kompetencji i mogą brzmieć np. w ten sposób:

  • Jak oceniasz kulturę osobistą rekrutera?
  • Czy osoba prowadząca rekrutację zapoznała się z Twoim CV?
  • Czy informacje na temat pracy przedstawiane przez rekrutera były dla Ciebie jasne?
  • Jak ocenisz sposób komunikowania się rekrutera z Tobą podczas całego przebiegu rekrutacji? 

Choć nie jest to obowiązkowe, na podstawie tego typu pytań można tworzyć np. rankingi rekruterów. To doskonały sposób na obiektywne przyznanie premii osobom z działu HR. Dla osoby zajmującej się rekrutacją to również doskonałe źródło wiedzy na temat posiadanych kompetencji i konkretny feedback na temat tego, co robi się dobrze, a co należy poprawić. 

Korzyść 8: Przewaga nad konkurencją 

Kandydaci lubią być pytani o zdanie i doceniają, kiedy interesuje się ich opinią. Dzięki temu można w prosty sposób zdobyć przewagę nad konkurencją – z badań wynika, że tylko 16,7% przedsiębiorstw ma wiedzę na temat czynników, które motywują kandydatów do aplikowania

Dobre ogłoszenie, łatwa aplikacja na stanowisko, zorganizowana rekrutacja czy utrzymywanie kontaktu z kandydatem – wszystkie te aspekty decydują o tym, że kandydaci aplikują na pierwszym miejscu do Twojej firmy, a nie do konkurencji. Wszystkie te czynniki zbadasz w jednej ankiecie – to dlatego badanie rekrutacji to absolutny must-have każdej firmy, aspirującej do pozycji lidera w swojej branży.

Korzyść 9: Stały monitoring procesu rekrutacji

Ankieta Candidate Experience umożliwia stały, bieżący monitoring oceny przebiegu rekrutacji. Zwykle podstawowym badaniem zadanym w badaniu jest Net Promoter Score, jeśli więc zauważysz, że wskaźnik NPS gwałtownie spadł możesz szybko reagować na problemy i usunąć je, zanim zaczną dotykać większej liczby osób i przekreślą Twoje szanse na zrekrutowanie najzdolniejszych kandydatów. W jakich sytuacjach taki monitoring może być szczególnie przydatny? Wyobraź sobie, że w ogłoszeniu rekrutacyjnym podałeś błędne dane i kandydat nie może się z Tobą skontaktować lub, że miejsce, na które umawiasz się z kandydatami na rozmowę ma bardzo utrudniony dojazd. Przez takie drobnostki proces zostanie oceniony negatywnie, wskaźnik NPS spadnie, a Ty będziesz mógł szybko zareagować i naprawić popełnione błędy.

Monitoring nie musi odbywać się jedynie “tu i teraz”. Prowadząc ankietę rekrutacyjną z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi, takich jak Webankieta, wszystkie wyniki zgromadzisz w jednym miejscu. Co więcej – wyniki te możesz poddać analizie z wykorzystaniem narzędzi takich jak np.:

  • filtrowanie wyników (możesz podzielić kandydatów na kategorie np. według płci, wieku, działu do którego aplikują),
  • tabele krzyżowe (użyj ich do zaawansowanej analizy krzyżowej np. wyróżnienie wyników kandydatów z określonego działu, którzy nie byli zadowoleni z procesu), 
  • trendy (możesz obserwować zmianę satysfakcji z poszczególnych etapów lub aspektów rekrutacji w czasie),
  • rankingi (wykorzystaj je do sporządzenia rankingu rekruterów – od najlepiej do najgorzej ocenianego lub działów, które wyróżniają się największą do najmniejszej satysfakcją).

Korzyść 10: Porównywania niezależnych procesów rekrutacyjnych w firmie 

Mówiliśmy już o tym, że możesz monitorować i analizować wyniki w jednym miejscu. To nie wszystko – prowadzone regularnie badanie procesu rekrutacji daje Ci możliwość porównania wyników nie tylko w czasie, ale i wewnątrz firmy. Zastosuj podział wyników na działy lub ze względu na osobę rekrutera i otrzymaj jasne i czytelne porównanie wskaźnika NPS, a co za tym idzie – satysfakcji z rekrutacji. 

Stworzone w ten sposób zestawienia możesz przedstawić osobom decyzyjnym w postaci raportów generowanych automatycznie przez system Webankieta np. do postaci czytelnych, opatrzonych wykresami PDF-ów.

Postaw pierwszy krok – Twoja własna ankieta rekrutacyjna

Pamiętaj, że 72% osób mających negatywne wrażenia z procesu rekrutacyjnego deklaruje, że podzieli się nimi na stronach i portalach poświęconych poszukiwaniu pracy!

Dlatego już teraz stwórz swoją pierwszą ankietę rekrutacyjną na bazie gotowego szablonu. Podczas badania i analizy wyników możesz korzystać z wiedzy zgromadzonej w Poradniku Webankiety, z którego wiesz się jak przeprowadzić ankietę rekrutacyjną korzystając z możliwości naszego narzędzia.

Przygotowaliśmy też wzór ankiety, którą możesz wykorzystać jeszcze podczas rekrutacji – do sprawnej selekcji kandydatów.

Powodzenia!

Zapisz się do newslettera

Poszerzaj swoją wiedzę w temacie badań klientów, pracowników i rynku - zostań ekspertem badań ankietowych!

Pamiętaj, w każdej chwili możesz się wypisać.