Ankiety online – dlaczego warto pytać?

Ankiety online stały się podstawowym narzędziem do zbierania opinii i prowadzenia badań – zarówno jakościowych, jak i ilościowych. Spróbuj przypomnieć sobie jak wiele razy w ciągu ostatniego tygodnia zaproszono Cię do wzięcia udziału w jakimś badaniu internetowym? Zapewne kilka. A ile razy do badania prowadzonego w formie papierowej ankiety? Prawdopodobnie odpowiedź brzmi: zero.

Ankiety online to obecnie podstawowe narzędzie badawcze używane przez firmy, szkoły, uczelnie czy placówki badawcze.

Tworzenie ankiety – podstawy

W tym ebooku krok po kroku wytłumaczymy jak stworzyć badanie w formie ankiety i jakie korzyści daje zbieranie opinii za pośrednictwem ankiet.

Pobierz ebook

Czym są ankiety online?

Tak naprawdę ankiety online nie różnią się w treści od tych tworzonych na papierowych kwestionariuszach. Cel jest ten sam – ma to posłużyć jako narzędzie do przeprowadzenia badania i być jak najlepiej dostosowane do jego wymagań. To co różni ankietę online od innych form przeprowadzania badań to przede wszystkim:

  • nieograniczone możliwości dotyczące tematu czy celu badania,
  • szybkość tworzenia kwestionariusza,
  • możliwość zmiany wyglądu ankiety (dodania grafik, loga firmy, zmiany kolorystyki) w każdym momencie,
  • możliwość błyskawicznej wysyłki – nawet do setek czy tysięcy respondentów,
  • możliwość publikacji na stronach internetowych, portalach społecznościowych,
  • zaawansowana analiza wyników (możliwość filtracji, tworzenia tabel krzyżowych),
  • automatyczne generowanie czytelnych i atrakcyjnych graficznie raportów.

Więcej na temat tego czym dokładnie różni się badanie online od tradycyjnego możesz przeczytać na naszym blogu.

Dlaczego ankiety online są tak bardzo popularne?

Przede wszystkim ze względu na to, że umożliwiają szybkie i dokładne przeprowadzenie badań wśród dużej liczby respondentów. Ankiety online są obecnie najczęściej stosowanym spośród wszystkich typów badań (według badań przeprowadzonych przez Interaktywnie.com branża badania opinii i rynku rozwija się w Polsce w tempie ponad 13 %w skali roku, a jej wartość sięga 600 milionów złotych). Dotyczy to zarówno badań opinii publicznej, jak i wszelkich przeprowadzanych przez firmy (np. badań satysfakcji klient, mystery customer, candidate experience itd.). Obecnie znane i liczące się firmy zrezygnowały z tradycyjnych ankiet (zarówno papierowych, jak i telefonicznych) na rzecz kwestionariuszy rozsyłanych online. Tendencje taką widać w Polsce, jak i na całym świecie.

Popularność ankiet online zależy od trzech podstawowych cech: łatwego dostępu, niskich kosztów oraz uniwersalności zastosowania. Dlatego też stosowane są praktycznie wszędzie – niezależnie od branży, rodzaju badania, wielkości firmy, liczby respondentów itp. Wśród najbardziej popularnych obecnie przykładów ankiet online wyróżnić można m.in. badania satysfakcji i lojalności klienta prowadzone przez firmy, w tym przede wszystkim Net Promoter Score oraz ocenę 360, czyli badanie mające na celu ocenę pracowników na różnych szczeblach i porównanie ich z ocenami umiejętności przywódczych kierowników i managerów.

Jak powinna wyglądać ankieta

Codziennie jesteśmy zasypywani ankietami, prośbą o wystawienie oceny czy opinii. Jak sprawić, żeby nasza ankieta online odróżniła się na tle innych, zachęcając respondenta do poświęcenia czasu i wzięcia udziału w badaniu?

Przede wszystkim, należy zadbać, aby ankieta została stworzona w poprawny sposób, nie tylko jeśli chodzi o treść, ale i wygląd. W tej kwestii warto skupić się na wstępie do ankiety oraz tzw. metryczce – pytaniach o dane osobowe i inne informacje, które pozwalają na identyfikację i zdobycie informacji na temat respondenta (więcej na temat metryczki przeczytasz w poradniku Webankiety).

Wstęp ankiety pełni kilka ważnych funkcji. Przede wszystkim stanowi zaproszenie i zachętę do wypełnienia badania. Powinien zawierać cel, w jakim respondenci proszeni są o wypełnienie kwestionariusza oraz informację do czego zostaną wykorzystywane wyniki badania. O tym, jak powinien wyglądać wstęp do ankiety i jak go stworzyć możesz przeczytać w tym artykule.

Kto powinien ankietować?

Najprostsza odpowiedź brzmi: każdy. Oczywiście – każdy, kto potrzebuje dostępu do konkretnych informacji. Mowa tu zarówno o osobach prywatnych, jak i firmach czy różnego rodzaju instytucjach. Stworzona w prawidłowy sposób, rozpowszechniona i starannie przeanalizowana ankieta może przynieść Ci same korzyści.

Ankietować powinni wszyscy Ci, którzy chcą uzyskać informacje, odpowiedzi na nurtujące pytania czy zgromadzić wartościowy materiał badawczy. Wśród nich można wymienić dwie podstawowe grupy:

  • firmy – i to wszystkie, niezależnie od branży, wielkości czy liczby pracowników. Wśród przykładów ankiet znajdują się badania, kierowane do różnych respondentów – klientów, pracowników, osób decyzyjnych itd. Firmy, świadome znaczenia głosu klienta i jego wpływu na rozwój całej organizacji decydują się na badania lojalności metodą Net Promoter System (przykład: badanie NPS dla ubezpieczycieli). W celu sprawdzenia tego, jak firma oceniana jest przez osoby ubiegające się o przyjęcie do pracy warto przeprowadzić badania Candidate Experience. Coraz większą popularnością cieszą się także badania zaangażowania pracowników – Employee Engagement, dzięki którym można opracować lepsze systemy motywacyjne;
  • szeroko pojęta edukacja, czyli z jednej strony placówki edukacyjne, czyli szkoły, instytuty badawcze, uniwersytety, a z drugiej – studenci i uczniowie. W przypadku tej grupy ankiety internetowej służą przede wszystkim do przeprowadzania badań – zarówno metodą jakościową, ilościową, jak i innymi technikami badawczymi z dziedziny socjologii, psychologii, statystyki i innych dziedzin. Korzystając z narzędzia Webankieta możliwe jest stworzenie kwestionariusza wymaganego do napisania pracy magisterskiej, ankiety na temat szkoły czy badające losy absolwentów określonej placówki.

Jak wybrać narzędzie do ankiet online

Jeżeli zdecydowałeś, że ankieta internetowa będzie dla Ciebie najlepszym sposobem na zebranie niezbędnych informacji i przygotowanie badania, przed Tobą jeszcze jedna ważna decyzja – wybór odpowiedniego narzędzia. Przeglądając oferty platform umożliwiających tworzenie i rozpowszechnianie kwestionariuszy online należy zwrócić uwagę na kilka kwestii. Na przykładzie Webankiety można wymienić najważniejsze cechy narzędzia, które zapewnią powodzenie przy tworzeniu i przeprowadzaniu badania internetowego. Należą do nich m.in.:

  • gwarancja bezpieczeństwa przetwarzanych i gromadzonych w ankietach danych (m.in. spełnienie wszelkich wymagań RODO),
  • dostęp do biura obsługi klienta i wsparcia technicznego w języku polskim,
  • rozbudowane możliwości analizy zebranych danych,
  • automatyczne generowanie raportu z badania w różnych formatach,
  • konfiguracja systemu ankietowego wg potrzeb klienta,
  • możliwość podpisania dedykowanej umowy.

Case Study Link4

Zainspiruj się przykładami z życia! Sprawdź przed jakim wyzwaniem stanęła firma w badaniu satysfakcji klientów i jak Webankieta pomogła firmie wdrożyć system do badań ankietowych.

Pobierz Case Study

Do dzieła!

Wybierając Webankietę decydujesz się na narzędzie dające Ci z jednej strony niemal nieograniczone możliwości, a z drugiej bezpieczeństwo przeprowadzania badań. To, jak mogą wyglądać ankiety stworzone na platformie Webankieta, możesz sprawdzić wśród licznych przykładów dostępnych na stronie. Przy tworzeniu własnego kwestionariusza z pewnością warto zajrzeć także do dobrych praktyk tworzenia ankiet internetowych, z których dowiesz się jakie są najczęściej popełniane błędy dotyczące tworzenia i rozpowszechniania ankiet online oraz tego, w jaki sposób ich uniknąć.

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.