Kogo najlepiej wysłuchać – konsumenta, korzystającego z naszych produktów i użytkownika usług czy uczestnika rekrutacji w naszej firmie? Które opinie mogą okazać się bardziej przydatne? I tu pojawia się ta najbardziej irytująca odpowiedź: to zależy. Przede wszystkim od tego, gdzie znajduje się obecnie nasza firma i jakie cele sobie stawia. Zarówno za pomocą Candidate Experience, czyli badania procesu rekrutacji, jak i Customer Experience (badania doświadczeń klienta) możemy uzyskać informacje kluczowe dla rozwoju firmy czy poprawy jej wizerunku. Dlatego zamiast znaku “vs” powinniśmy raczej postawić “i” – a tym samym badać i kandydata i konsumenta, który jednokrotnie okazuje się… tą samą osobą.

Absolutna podstawa, czyli Customer Experience

O tym, dlaczego nie tylko warto, lecz TRZEBA przeprowadzać badania doświadczenia klientów wspominaliśmy już wiele razy. Przypomnijmy jednak – badania Customer Experience pozwalają na praktyczne wykorzystanie wiedzy na temat użytkowników naszych produktów czy usług. Jakiego rodzaju wiedzy? Tej dotyczącej m.in. sytuacji finansowej klienta, jego zwyczajów zakupowych, częstotliwości korzystania z usługi, świadomości marki i wiele, wiele innych. W ankiecie badającej doświadczenie klienta możesz pytać o co chcesz – w zależności od tego na jakich informacjach najbardziej Ci zależy. Nic dziwnego więc, że obecnie jest to podstawa dla nowoczesnego zarządzania firmą i jej rozwojem. O najbardziej popularnych trendach w badaniach Customer Experience pisaliśmy już na naszym blogu.

Chcesz wysyłać ankiety Candidate Experience… jednym kliknięciem?

To możliwe! Skorzystaj z integracji eRecruiter i Webankieta i zautomatyzuj wysyłkę ankiet, oszczędzając czas, wysiłek i koszty związane z badaniem rekrutacji.

Dowiedz się jak rozpocząć integrację

Ekspercki szablon ankiety · Wysyłka z poziomu eRecruiter · 2 narzędzia w 1· Gotowe raporty i wyniki na e-mail

Nowe źródło opinii – Candidate Experience, czyli badanie procesu rektutacji

Już od jakiegoś czasu największe korporacje zaczęły uświadamiać sobie, że do przeprowadzenia selekcji kandydatów powinni przygotować się doskonale nie tylko aplikujący, ale i rekrutująca firma. Najlepiej korzystając z wyników jakie dostarczają ankiety Candidate Experience. Najlepszym narzędziem do badania procesu rekrutacji, wydaje się ankieta rekrutacyjna z pytaniem NPS. Siła techniki polega na zastosowaniu jednego, prostego lecz kluczowego pytania: Czy poleciłbyś/poleciłabyś aplikowanie do tej firmy znajomemu?

Biorąc pod uwagę, że według badań aż 73% kandydatów nie zostaje w ogóle poproszonych o udzielenie opinii na temat rekrutacji jest to obszar, w którym łatwo możesz wyróżnić się na tle konkurencji i zapewnić swojej firmie lepszą rozpoznawalność. 

Case Study CodiLime

Sprawdź przed jakim wyzwaniem stanęła firma w badaniu satysfakcji pracowników i jak Webankieta pomogła firmie wdrożyć system do badań ankietowych.

Pobierz Case Study

Kandydat = klient?

Z pozoru zagadnienia te to dwie zupełnie odrębne kwestie – z jednej strony badamy przecież osobę, która aplikuje do naszej firmy, a z drugiej tego, kto kupuje nasz produkt albo usługę. Ale zastanówmy się… przecież kandydat może równać się klient. A klient = kandydat. Co więcej – źle potraktowany kandydat to utracony klient.

Trzeba zatem zdać sobie sprawę z podstawowej zależności – budując pozytywne doświadczenie kandydata na podstawie odpowiedzi uzyskanych z ankiety rekrutacyjnej, jednocześnie możemy zbudować pozytywne doświadczenie klienta. Jak upiec dwie pieczenie na jednym ogniu? Oto kilka praktycznych wskazówek dla Twojego działu HR:

  • utrzymuj regularny kontakt z kandydatami podczas procesu rekrutacji, informuj ich po zakończeniu każdego etapu, nawet jeśli nie zakwalifikowali się do kolejnego,
  • naucz się odmawiać i odrzucać kandydatów z kulturą – przygotuj szablony e-maili, przeszkol w tym zakresie rekrutujących,
  • staraj się przekazać jak najwięcej pozytywnych informacji na temat firmy – zadbaj o to, żeby materiały promocyjne były przydatne (teczka, pendrive),
  • zadbaj, aby kontakt był spersonalizowany – określ stanowisko, odnieś się do przebiegu rekrutacji,
  • nie przeciągaj procesu – załatw sprawę jak najszybciej się da, szczególnie nie zwlekaj w przypadku odpowiedzi odmownych
  • poproś o feedback – kandydat w stresie może zapomnieć, że obiecał wypełnić ankietę rekrutacyjną. Przypomnij mu o tym.

Wiadomo, że to w jaki sposób kandydat zostanie potraktowany podczas procesu rekrutacji ma bezpośredni wpływ na jego opinię na temat firmy. I nie chodzi tu o to czy został przyjęty, czy na stanowisko wybrany jest ktoś inny. Chodzi o to, czy czuje się potraktowany fair, a to wymaga podjęcia przez Twoją firmę konkretnych działań – np. tych opisanych wyżej.

Wiesz, że Candidate Experience wpływa (i to bardzo!) na budowanie wizerunku marki? Dlatego rekrutacja powinna być traktowana przez firmy jako szansa na wywarcie dobrego wrażenia – i to tak samo jak każda inna (przez skuteczną reklamę, sprawną obsługę klienta itd.). 87% aplikujących traktuje rekrutację jako szansę na lepsze poznanie pracodawcy. Dlatego warto położyć szczególny nacisk na dostarczenie informacji na temat firmy – zainwestowanie w prezentacje, materiały promocyjne itp.

Zapamiętaj

Jeżeli szukasz praktycznej wiedzy na temat tego jak wykorzystać ankiety online w procesie rekrutacji, pobierz nasz eBook i dowiedz się o korzyściach, jakie mogą przynieść Twojej firmie badanie Candidate Experience.

Pomiędzy Candidate Experience, a Customer Experience bardzo często można postawić znak równości. Zazwyczaj doświadczenie klienta jest pojęciem szerszym – jedną z jego składowych może być wrażenie, jakie firma wywarła na kandydacie podczas rekrutacji. Działając na dwóch frontach – badając doświadczenie zarówno klienta, jak i prowadząc ankiety rekrutacyjne (i wdrażając na tej podstawie wymagane zmiany) zwiększasz swoją szansę na sukces. Dlatego na platformie Webankieta przygotowaliśmy dla Ciebie gotowe szablony ankiet kierowanych do tych dwóch grup, które szybko dopasujesz do profilu działalności i wymagań swojej firmy.

W razie wątpliwości – pytaj! Z chęcią podpowiemy Ci przygotować najlepszą ankietę i uzyskać najbardziej potrzebne informacje.

Badanie Candidate Experience jednym kliknięciem – to możliwe!

O Candidate Experience, czyli ocenie procesu rekrutacji w oczach kandydata jest coraz głośniej. Powoli staje się ona standardem w działach HR największych firm w Polsce i za granicą. Dzięki temu prostemu badaniu działy HR i cała firma może przyciągnąć najbardziej wykwalifikowanych kandydatów, usprawnić przebieg rekrutacji oraz które z poszczególnych etapów oceniane są negatywnie lub pozytywnie.

Mamy dobrą wiadomość – ankieta do kandydatów może być wysyłana jednym kliknięciem! Bez poświęcania czasu i wysiłku pracowników HR czuwających nad rekrutacją. Wszystko to dzięki integracji eRecruiter i Webankieta, dzięki której po zakończeniu procesu w systemie eRecruiter, Webankieta wyśle do wszystkich (lub wybranych) kandydatów gotową do wypełnienia ankietę, a wyniki pojawią się na Twoim e-mailu – bez potrzeby logowania się do narzędzia.

Jeśli chcesz skorzystać z integracji skontaktuj się z naszymi ekspertami – wyjaśnią wszystkie Twoje wątpliwości i skonfigurują za Ciebie wszystkie ustawienia, abyś jak najszybciej mógł zacząć badania kandydatów.

Źródła: linkedin.com, clicktools.com