Jak mierzyć candidate experience

Candidate Experience — poznaj korzyści, jakie daje ankieta rekrutacyjna

Proces rekrutacji to dla firmy szansa nie tylko na poszerzenie zespołu o wartościowego pracownika, ale i uzyskanie informacji potrzebnych przy kreowaniu jej pozytywnego wizerunku. Wbrew pozorom do przeprowadzenia selekcji kandydatów powinni przygotować się doskonale nie tylko aplikujący, ale i rekrutująca firma – korzystając z wyników jakie dostarczają badania candidate experience, czyli tzw. ankiety rekrutacyjne.

Jak przeprowadzić badanie Candidate Experience?

Zadaniem pracodawcy jest podjęcie wszelkich środków, które zachęcą najbardziej wykwalifikowanych kandydatów do złożenia aplikacji. Konieczne jest również wdrożenie działań, które usprawnią samą organizację rekrutacji, budując przy tym pozytywny wizerunek firmy. Jak osiągnąć te cele? Coraz większą popularnością cieszą się ankiety Candidate Experience proste narzędzie pozwalające na poznanie opinii o procesie rekrutacji.

Kiedy w firmie powinno się zacząć badania pracowników? Jak badać satysfakcję i zaangażowanie w zespole? Dlaczego badania doświadczenia kandydatów to podstawa dobrej rekrutacji?

Chcesz wysyłać badanie Candidate Experience… jednym kliknięciem?

To możliwe! Skorzystaj z integracji eRecruiter i Webankieta i zautomatyzuj wysyłkę ankiet, oszczędzając czas, wysiłek i koszty związane z badaniem rekrutacji.

Dowiedz się jak rozpocząć integrację

Ekspercki szablon ankiety · Wysyłka z poziomu eRecruiter · 2 narzędzia w 1· Gotowe raporty i wyniki na e-mail

Ankieta rekrutacyjna. Jak mierzyć Candidate Experience?

Aby ankieta rekrutacyjna była wiarygodne należy skierować ją do wszystkich osób – zarówno zatrudnionych, jak i odrzuconych w procesie rekrutacyjnym.

Istotny, ze strony rekrutera, jest czas przeprowadzenia ankiety Candidate Experience. Należy wybrać odpowiedni moment, biorąc pod uwagę fakt, że odpowiedzi udzielane jeszcze przed uzyskaniem wyników procesu rekrutacyjnego mogą być nie do końca szczere. Ważne też, aby badanie procesu rekrutacji zapewniało respondentom anonimowość. Informacji, o tym że kandydat zostanie poproszony o wypełnienie ankiety warto udzielić już podczas rekrutacji – w przeciwnym razie osoby odrzucone mogą uznać wiadomość od firmy za spam lub po prostu ją zignorować.

Co więcej raz przeprowadzone badanie doświadczenia kandydatów aplikujących do naszej firmy nie wystarczy – najlepiej robić to w ramach codziennej pracy, zwłaszcza po wprowadzeniu zmian w procesach rekrutacyjnych, dokonanych na podstawie uzyskanych w ankietach wyników.

Jakie pytania możesz zadać w ankiecie

Do każdego badania warto wybrać odpowiedni format pytań.

W jaki sposób najlepiej badać Candidate Experience i przebieg rekrutacji?

Na wstępie warto zaznaczyć, że tylko dobrze stworzona i przemyślana ankieta rekrutacyjna może przynieść maksimum korzyści. Pobierz eBooka, z którego dowiesz się o korzyściach, jakie mogą przynieść Twojej firmie badania kandydatów w procesie rekrutacyjnym i otrzymasz jasną instrukcję tworzenia ankiety mierzącej doświadczenia kandydata.

Webankieta to program do ankiet online

Za pomocą naszego programu możesz tworzyć ankiety online (surveys), testy wiedzy, quizy online, sondy, a także zbierać dane, np. e-maile i automatycznie generować raporty.

Przetestuj bezpłatnie

Bez karty kredytowej · Zrezygnuj kiedy chcesz · Program zgodny z RODO

Jeśli chodzi o treść ankiety Candidate Experience, doskonałym narzędziem mierzącym jakość przebiegu procesu rekrutacyjnego wydaje się NPS – metoda, która początkowo wykorzystywana była przy badaniu lojalności klientów wobec poszczególnych marek.

Siła tej techniki polega na zastosowaniu jednego, prostego lecz kluczowego pytania: Czy poleciłbyś/poleciłabyś aplikowanie do tej firmy znajomemu?  Zajrzyj do naszej prezentacji, jeżeli nie wiesz jak stworzyć najlepsze pytanie NPS

Net Promoter Score wykorzystuje skalę ocen od 0 do 10, gdzie 0 = nie polecę a 10 = polecę. Na podstawie udzielonych odpowiedzi kandydaci zostaną przydzieleni do trzech grup: krytyków (ocena od 0 do 6), grupy neutralnej (od 7 do 8) oraz promotorów (oceny 9 i 10). Wskaźnik NPS obliczany jest poprzez odjęcie procenta krytyków od promotorów. Za umiarkowanie dobry wynik uważa się taki powyżej 0, a doskonały rezultat to wynik powyżej 50.

Badanie NPS to nie jedyne narzędzie idealne do badania procesu rekrutacji – pracodawca śmiało może sięgać także po inne techniki – ankiety rekrutacyjne zawierające pytania otwarte, zamknięte (tak/nie) czy macierzowe (określające skalę odczuć do danego zjawiska, np. 1 – nie podobało mi się, 5 – bardzo mi się podobało).

Ważne jest przede wszystkim stworzenie odpowiednich, konkretnych pytań, z których możemy wyciągnąć najwięcej wniosków i dowiedzieć się, co mają nam do przekazania osoby niezadowolone. 

Dobre pytania to podstawa ankiety Candidate Experience

Przykładami prawidłowo zadanych pytań dla badania procesu rekrutacji są:

  • Czy opis stanowiska zamieszczony w ofercie pracy pokrywał się z informacjami udzielonymi Pani/Panu podczas spotkania rekrutacyjnego?
  • Czy osoby przeprowadzające rekrutację były miłe/kulturalne/pomocne?
  • Czy zakres obowiązków i zadania do wykonania zostały wyjaśnione w sposób zrozumiały?
  • Co najbardziej podobało/nie podobało się Pani/Panu podczas aplikowania do naszej firmy?
  • Czy według Pani/Pana wynik rekrutacji był znany wystarczająco szybko?
  • Co powinniśmy Pani/Pana zdaniem poprawić w naszych procesach rekrutacyjnych?

Istnieje też grupa pytań, których należałoby w ankiecie rekrutacyjnej unikać. Należą do nich np. pytania sugerujące odpowiedź, zbyt rozwlekłe, zawiłe i niezrozumiałe czy niezwiązane ściśle z rekrutacją (np. o produkty czy usługi świadczone przez firmę). Pytania powinny być tworzone w taki sposób, aby respondent nie miał wrażenia, że może udzielić na nie dobrej lub złej odpowiedzi.

Świetnym uzupełnieniem w ramach Candidate Experience może być ankieta przeprowadzona wśród nowo zatrudnionych pracowników. Jest to czas na uzyskanie bardziej szczegółowych informacji nt. doświadczeń kandydatów. Co ocenia pozytywnie, co wymaga poprawy, jak sprawnie przebiegła rekrutacja, czy uważa, że uzyskał odpowiedź odpowiednio szybko? To kopalnia wiedzy i wskazówek na przyszłość dla rekruterów.

Nie należy zapominać również o podstawowych zasadach tworzenia ankiety – nie może być ona zbyt długa, powinna być prosta do wypełnienia i zawierać opis/instrukcję. Warto też zadbać o atrakcyjną grafikę. Nie wiesz, jak zabrać się do jej stworzenia? Tu dowiesz się jak stworzyć dobry kwestionariusz internetowy.

Jakie informacje i korzyści przyniesie całej organizacji badanie Candidate Experience?

Według badań Talent Board z 2016 roku aż 73% kandydatów nie zostało w ogóle poproszonych o udzielenie opinii na temat rekrutacji. Obecnie świadomość korzyści wynikających z tworzenia tego typu ankiet ciągle wzrasta. Warto więc podkreślić niektóre z nich.

Po pierwsze, nawet negatywne wyniki to ważna informacja. Pozwolą one podjąć działania w celu zmiany przebiegu rekrutacji. Dlaczego jest to takie ważne? Otóż:

– osoby niezadowolone z tego, jak firma potraktowała ich podczas starania się o pracę opowiedzą o tym innym kandydatom, co może zmniejszyć liczbę aplikujących,

– negatywne doświadczenia przyczynią się do kreowania złego wizerunku firmy czy marki – niesprawiedliwie czy niegrzecznie potraktowany kandydat nie skorzysta z jej usług i nie poleci znajomym,

– źle przeprowadzona rekrutacja zabiera czas i generuje niepotrzebne koszty

– każdy niezadowolony kandydat (np. taki który nie otrzymał informacji o wynikach rekrutacji) to także potencjalnie utracony klient.

Po drugie, pozytywne opinie to coś, czym możesz się pochwalić. Nie ma większego powodu do dumy od pozytywnej informacji zwrotnej uzyskanej od odrzuconych kandydatów. Respondenci, którzy mogą podzielić się swoimi spostrzeżeniami (na różnych etapach rekrutacji, np. po spotkaniu rekrutacyjnym) z pewnością zapamiętają też lepiej naszą firmę.

Według badań erecruiter.pl dot. Candidate Experience w Polsce, 35% pracodawców nie widzi potrzeby przeprowadzania badania opinii kandydatów, a 41% nie miało na takie badanie czasu lub funduszy.  

Po trzecie, kandydaci lubią być pytani o doświadczenia rekrutacyjne – doceniają, kiedy interesuje się ich opinią czy poświęca czas i uwagę, nawet gdy nie zostali przyjęci na dane stanowisko lub odrzucili ofertę pracy. Najgorszym zachowaniem jest zignorowanie kandydatów i pozbawienie ich szans na zaznaczenie dlaczego czują się niesprawiedliwie czy źle potraktowani.

Nawet przy osiągnięciu neutralnej opinii, zadając pytania wypadniemy dużo lepiej w porównaniu do firm, które w ogóle nie zainteresowały się odczuciami kandydata. To jeden z prostszych sposobów zdobycia przewagi nad konkurencją – według badań Mystery Applicant tylko 16,7% przedsiębiorstw ma wiedzę na temat czynników, które motywują kandydatów do aplikowania na ich oferty pracy.

Badanie Candidate Experience wpływa na opinie kandydatów na temat procesu rekrutacyjnego

Wyraźnie widać to po danych statystycznych:

83% kandydatów twierdzi, że negatywne wrażenie z rekrutacji może zmienić ich sposób myślenia o firmie – nawet jeżeli wcześniej mieli wobec niej pozytywne odczucia,

– osoby, które otrzymały informację o wynikach rekrutacji są skłonne do ponownego aplikowania do tej samej firmy 3,5-krotnie częściej niż te, które pozostawiono bez feedbacku,

72% osób mających negatywne wrażenia z rozmowy kwalifikacyjnej lub procesu rekrutacyjnego deklaruje, że podzieli się swoimi doświadczeniami w social mediach. Najpopularniejsze wpisy docierają do tysięcy potencjalnych kandydatów.

– nie otrzymując odzewu od potencjalnego pracodawcy np. o powodach odrzucenia aż 85% kandydatów zakłada, że to program komputerowy, a nie człowiek dokonywał selekcji aplikujących (może przekładać się to na spadek zaufania do firmy).

Badania wykazały również, że jedynie 46% pracodawców regularnie ulepsza swój proces rekrutacyjny na podstawie informacji uzyskanych od kandydatów. Nie musisz należeć do tego grona – wyprzedź konkurencję i rozpocznij badania candidate experience korzystając z gotowych formularzy na stronie webankieta.pl.

Doświadczenie użytkownika wypełniającego ankietę jest ważne

Przykładowe pytanie w ankiecie online mierzącej doświadczenie kandydata.

100% automatyczne badanie Candidate Experience – badaj proces rekrutacji jednym kliknięciem

Jak widać o Candidate Experience jest coraz głośniej. Powoli staje się ona standardem w działach HR największych firm.

Mamy dobrą wiadomość – nie musisz samodzielnie tworzyć kwestionariusza, przeprowadzać wysyłki, a nawet – generować raportów. Ankieta do kandydatów może być wysyłana w 100% automatycznie – jednym kliknięciem!

Za sprawą integracji eRecruiter i Webankieta po zakończeniu procesu w systemie eRecruiter, Webankieta wyśle do wszystkich (lub wybranych) kandydatów gotową do wypełnienia ankietę, a wyniki pojawią się na Twoim e-mailu – bez potrzeby logowania się do narzędzia.  

Jeśli chcesz skorzystać z integracji skontaktuj się z naszymi ekspertami – rozwieją wszystkie Twoje wątpliwości i skonfigurują za Ciebie kompleksowo ustawienia, abyś jak najszybciej mógł zacząć badać procesy rekrutacyjne w swojej organizacji.

Zastanawiasz się, jak przeprowadzić badanie Candidate Experience?

Zbadaj proces rekrutacyjny i doświadczenia kandydatów z szablonem przygotowanym wspólnie z ekspertką HR, Zytą Machnicką.

Badanie Candidate Experience – wypróbuj gotową ankietę

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.