Dziś chcemy podzielić się z Tobą wiedzą, która pomoże Ci osiągąć sukces. Podpowiemy jak zrobić ankietę, która pomoże Ci w spełnieniu założonych celów – niezależnie czy jest to np. poprawa satysfakcji klientów, zwiększenie zysków firmy, poprawa zadowole nia pracowników czy przeprowadzenia badania naukowego. Stosując się do naszych wskazówek zaoszczędzisz czas swój i czas Twoich respondentów, unikniesz efektu znużenia ankietą i zbierzesz najbardziej cenne informacje związane z Twoim problemem badawczym.

Krok 1  Wybierz jeden, ściśle określony cel

Poświęć chwilę czasu na wybranie jednego, konkretnego zagadnienia, które chcesz zbadać wśród respondentów. Jeśli chcesz zrobić ankietę idealną musisz ściśle trzymać się wybranego badanego procesu (np. procesu zakupu produktu). Pozwoli to na wykreowanie zwięzłej ankiety i wyeliminowanie pytań niezwiązanych z tematem o charakterze „a nuż przyda mi się ta informacja” i dzięki temu osiągnięcie wysokiego response rate, czyli wskaźnika odpowiedzi.

Webankieta to program, dzięki tworzenie ankiety idealnej będzie prostsze niż myślisz!

Za pomocą naszej platformy możesz tworzyć ankiety online, testy wiedzy, quizy, sondy a także zbierać dane, np. e mail.

Rozpocznij

Bez karty kredytowej · Zrezygnuj kiedy chcesz · Program zgodny z RODO

Krok 2 Postaraj się, aby dobra ankieta była jak najkrótsza

Wypełnienie idealnej ankiety powinno trwać nie dłużej niż 5 minut. Pozwala to na uzyskanie odpowiedzi od skupionego i nieznudzonego respondenta. Jeżeli na rozwiązanie Twojej ankiety potrzeba więcej niż 10 minut, postaraj się wyeliminować najmniej potrzebne pytania.

Niezależnie czy są to pytania jednokrotnego czy wielokrotnego wyboru, w idealnej ankiecie nie znajdziemy w żadnym z nich więcej niż dziesięciu możliwości odpowiedzi. Zdecydowanie spowalnia to tempo rozwiązywania, a także powoduje zniechęcenie u respondenta. W osobnym artykule podpowiadamy o tym jak zrobić ankietę o idealnej długości.

Krok 3 Stwórz pytania z łatwo mierzalnymi odpowiedziami

Staraj się używać jak największej ilości pytań zamkniętych – zarówno jednokrotnego, jak i wielokrotnego wyboru (w zależności od potrzeb badania). Są one bardziej przyjazne respondentom, skracają czas wypełnienia ankiety, a także są łatwe do analizowania.

Na grafice poniżej zobaczysz przykład tego jak może wyglądać ankieta zawierające dobre pytania zamknięte:

 

Krok 4 W jednym pytaniu pytaj tylko o jedno zagadnienie

Absolutnie niedopuszczalne są pytania, które mają badać dwie zupełnie niepowiązane zagadnienia, jak np. „Czy lubisz lody i pizzę?”. Wprowadza to respondenta w zakłopotanie, na którą część pytania powinien odpowiedzieć.

Postaraj się także zapewnić pełny zakres odpowiedzi dla ankietowanych, umieszczając takie możliwości jak „Inne”, „Nie dotyczy”, czy „Wolałabym/Wolałbym nie odpowiadać”. W przypadku odpowiedzi „Inne”, pamiętaj o umożliwieniu respondentowi rozszerzenia jego wypowiedzi.

Krok 5 Unikaj sugerujących odpowiedzi

Redaguj pytania w taki sposób, aby nie sugerowały respondentom konkretnych odpowiedzi. W pytaniach skalach unikaj słów „zawsze/nigdy”, a pomiędzy takimi odpowiedziami jak „bardzo ważne/nieważne” nie zapominaj o umieszczeniu innych opcji jak np. „ważne/neutralne/mało ważne”.

Krok 6 Ogranicz liczbę obowiązkowych pytań

Zbyt duża liczba obowiązkowych pytań może zaburzyć płynność Twojej ankiety oraz w pewnym stopniu umniejszyć wartość odpowiedzi. Jako obowiązkowe pytania wybierz te, które są Ci absolutnie niezbędne do zebrania wyników czy podjęcia kluczowych decyzji biznesowych.

O tym jak tworzyć pytania nieobowiązkowe jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, dowiesz się z artykułu tłumaczącego na czym polega dodawanie pytań w ankiecie. Opcja ta widoczna jest na grafice poniżej:

 

 

Krok 7 Kolejność pytań też jest ważna

Pierwsze pytania powinny być proste i przyjemne dla ankietowanego, aby zachęcić go do wypełnienia całego kwestionariusza i wprowadzenia go w pewien rytm badania. Pytania dotyczące danych osobowych czy demograficznych powinny znajdować się na końcu ankiety, aby nie przestraszyć respondenta już na samym początku. Pamiętaj więc, że jeśli chcesz zrobić ankietę, w której badany przebrnie przez cały kwestionariusz, to jest większe prawdopodobieństwo, że podzieli się swoimi danymi na końcu.

Krok 8 Stwórz logiczny porządek

Podziel podobne do siebie pytania w grupy tematyczne i umieść je w swoim pobliżu. Każdą taką sekcję możesz poprzedzić krótkim wprowadzeniem lub umieścić na osobnej stronie. Aby zrobić ankietę z naprawdę logiczną i jasną konstrukcją zalecamy także dzielenie długiego kwestionariusza na podstrony. Dzięki tego unikamy wrażenia „nigdy niekończącej się ankiety”.

Krok 9 Przeprowadź badanie pilotażowe

Kiedy już uda Ci się zrobić ankietę, poproś parę zaufanych osób o jej wypełnienie. Postaraj się aby sprawdziły ile czasu zajęło im uzupełnienie kwestionariusza. Ważne jest także, aby osoby te, wypowiedziały swoje zdanie na temat ankiety, np. czy pytania są zrozumiałe, czy zostały ujęte wszystkie możliwe odpowiedzi, itp.

Tworzenie ankiety – podstawy

W tym eBooku krok po kroku wytłumaczymy Ci jak zrobić ankietę idealną oraz jakie korzyści daje zbieranie opinii za pośrednictwem ankiet.

Pobierz ebook

Krok 10 Zredaguj tekst powitalny do ankiety

Wstęp do ankiety (lub w zaproszenie do badania na e mail) to miejsce, w którym poinformujesz respondentów o tematyce i celu badania, podasz przybliżony czas potrzebny na jego wypełnienie oraz wytłumaczysz, co zamierzasz zrobić z zebranymi danymi. Warto zwracać się do ankietowanych per Ty, aby skrócić dystans i nieco rozluźnić atmosferę badania.

Przykład tego jak zrobić wstęp do ankiety możesz zobaczyć na grafice poniżej:

 

Krok 11 Wybierz odpowiednią grupę badawczą

Dobór odpowiednich respondentów jest tak naprawdę główną determinantą udanego badania. Najlepiej jeżeli będą to osoby, którym bliska jest tematyka ankiety i których opinia pomoże nam w podjęciu konkretnych decyzji. Pamiętaj, że w zaawansowanych narzędziach do tworzenia badań online możliwa jest blokada przez wielokrotnym wypełnieniem ankiety z tego samego komputera. Dzięki temu przy wykorzystaniu blokady plików cookies zdobędziesz pewność, że ta sama osoba wzięła udział w badaniu tylko raz. 

Krok 12 Podziel się wynikami z respondentami.

Kiedy ankieta zostanie zakończona, a dane zebrane i podsumowane, poinformuj swoich respondentów o zdobytych informacjach i podjętych w związku z tym działaniach. Do tego celu możesz wybrać dowolne raporty z ankiety, w tym np. samoaktualizujący się raport LIVE. Podtrzymanie dobrych kontaktów z ankietowanym pozwoli Ci w przyszłości wykorzystać stare relacje i mniejszym nakładem sił i czasu zdobyć potrzebne Ci informacje. Respondent, który wie, że jego zdanie miało wpływ na podjęte decyzje, jest bardziej skłonny do dalszej współpracy.

Poniżej możesz zobaczyć jak prosto w praktyce wygląda wygenerowanie raportu LIVE w Webankiecie:

 

Już wiesz jak zrobić ankietę idealną. Teraz do dzieła – przetestuj Webankietę za darmo

Mamy nadzieję, że te 12 krótkich porad pozwoli Ci ulepszyć istniejące badanie lub od nowa stworzyć ankietę idealną i w związku z tym osiągniesz wszystkie założone cele badawcze. Jeżeli masz pytania związane z tym jak zrobić ankietę lub analizować wyniki skontaktuj się z naszym działem supportu – na pewno Ci pomożemy!

Masz już teoretyczną wiedzę na temat tego jak zrobić badanie. Teraz przyszedł czas na wykorzystanie jej w praktyce! Pamiętaj, że możesz przetestować możliwości naszego narzędzia do tworzenia ankiet online za darmo, aż przez 14 dni. Twórz idealne ankiety, analizuj wyniki i… osiągaj sukcesy. Powodzenia!

Zapisz się do newslettera

Poszerzaj swoją wiedzę w temacie badań klientów, pracowników i rynku - zostań ekspertem badań ankietowych!

Pamiętaj, w każdej chwili możesz się wypisać.