Jak zebrać dużo wyników ankiety, bez posiadania bazy respondentów – wysyłka przez link

Sposób, w jaki ankieta trafia do respondentów ma ogromny wpływ na wskaźnik odpowiedzi, czyli tzw. response rate badania. Jeśli nie posiadasz bazy respondentów, do których ma trafić ankieta oczywiste jest, że nie możesz skorzystać z wysyłki ankiety na adres e-mail. Istnieje jednak alternatywy sposób dystrybucji badania – udostępnienie linku do ankiety. I chociaż wykorzystując ten rodzaj wysyłki musisz bardziej zabiegać o uwagę respondenta i włożyć nieco więcej wysiłku, niż przy dystrybucji przez e-mail, nadal możliwe jest osiągnięcie wysokiej frekwencji. 

Bazując na doświadczeniu badawczym oraz historii sukcesów naszych klientów stworzyliśmy listę praktycznych sposobów, które pomogą Ci skutecznie znaleźć respondentów do badania oraz osiągnąć wysoki wskaźnik odpowiedzi. Z artykułu poświęconemu wysyłce ankiety bez posiadania zdefiniowanej bazy respondentów, dowiesz się m.in.

  • jak maksymalnie wykorzystać media społecznościowe do rekrutacji uczestników badania,
  • co zrobić, żeby uczestnicy udostępniali dalej Twoją ankietę,
  • jak powinien wyglądać link, zaproszenie i wstęp do badania, aby zachęcały do wypełnienia,
  • jaki jest najlepszy czas publikacji linku do ankiety,
  • co należy przetestować przed wysłaniem badania do respondentów. 

Wysyłka ankiety przez link – 10 sposobów na to, jak zebrać maksymalną liczbę wyników

1. Wykorzystaj siłę mediów społecznościowych

Facebook to najpopularniejszy serwis społecznościowy na świecie i przy prowadzeniu badań online warto wykorzystać jego potencjał. W serwisie społecznościowym istnieje kilka możliwości, które można rozważyć przy publikacji ankiety i poszukiwaniu respondentów Należą do nich:

  • umieszczenie linku do badania na tzw. wallu na prywatnym koncie, jako nowy status,
  • opublikowanie posta z linkiem na grupie (zamkniętej lub otwartej),
  • utworzenie wydarzenia informującego o badaniu, w którym szerzej możesz opisać, dlaczego warto wziąć w nim udział,
  • utworzenie całej, osobnej strony dotyczącej Twojego badania,
  • zainwestowanie w reklamę (Facebook Ads) w której możesz zachęcić do udziału w ankiecie przez promocję wcześniej utworzonego profilu, strony bądź wydarzenia,
  • przesłanie linku w prywatnych wiadomościach do konkretnych osób, które mogą być zainteresowane udziałem w badaniu.

Jeśli prowadzisz badania związane jest z szeroko pojętym biznesem warto przemyśleć publikację linku do ankiety na portalu LinkedIn. To znane już na całym świecie forum do wymiany wiedzy i doświadczeń zawodowych. W przeciwieństwie do prywatnych portali, na LinkedIn nim gromadzą się profesjonaliści, dlatego łatwiej będzie Ci znaleźć tam osoby zainteresowane biznesowym tematem ankiety. Jeśli chodzi o sposoby dystrybucji, są one podobne, co w przypadku Facebooka, z tym że możesz jeszcze precyzyjniej docierać do potencjalnych respondentów biorąc pod uwagę nie tylko ich imię i nazwisko i zainteresowania, ale także np. miejsce pracy, branżę czy stanowisko.

2. Nakręć spiralę wypełnień – udostępnianie linku dalej 

Nie tylko Ty możesz pracować nad rozpowszechnianiem ankiety i zwiększeniem frekwencji w badaniu. Jeśli dobrze przemyślisz konstrukcję ankiety możesz dać respondentom możliwość dalszego udostępniania ankiety jednym kliknięciem. Możesz zrobić to na kilka sposobów:

  • na stronie podziękowania za wypełnienie ankiety (tzw. Thank You page) umieść link do kwestionariusza z tekstem zachęcającym do dalszego udostępniania lub oferującym nagrodę za dalsze szerowanie ankiety. Tekst może brzmieć następująco: Dziękujemy za wypełnienie ankiety! Jeśli badanie było dla Ciebie interesujące, prześlij link do swoich znajomych i współpracowników: www.webankieta.pl/ciekawe-badanie
  • jeśli prowadzisz swoje badanie w Webankiecie możesz zachęcić do udostępniania w jeszcze prostszy sposób. W tym celu zaznacz w ustawieniach ankiety specjalny checkbox:




Dzięki temu w kwestionariuszu pojawią się ikony do popularnych social mediów z możliwością udostępniania, które wyglądają w ten sposób:



3. Maksymalnie wykorzystaj potencjał sieci

Im więcej osób zobaczy link do Twojego badania, tym większa szansa na to, że ktoś w niego kliknie, a Ty zbierzesz zadowalająco dużo odpowiedzi. Dlatego nie bój się być widocznym – publikuj link do ankiety we wszystkich powiązanych tematycznie miejscach w sieci

Bazując na naszym doświadczeniu, stworzyliśmy listę miejsc w internecie, w których Twoje badanie ma szansę przyciągnąć uwagę potencjalnych respondentów. Zalecamy publikację linku np.:

  • na tematycznych formach internetowych – nie tylko jako nowe posty, ale i w komentarzach,
  • w komentarzach na blogach i w artykułach poświęconych tej samej tematyce, co Twoja ankieta,
  • w grupach dyskusyjnych na mediach społecznościowych, 
  • w newsletterze kierowanym do klientów i partnerów biznesowych,
  • na własnym blogu lub stronie internetowej,
  • jeśli autorem badania jest firma posiadająca partnerów – w gościnnych wpisach na blogach i stronach innych organizacji.

4. Zadbaj o wygląd linku

Link do Twojej ankiety może mieć różną postać, może to być link w domenie webankieta.pl, np: (https://www.webankieta.pl/ankieta/13456/moja-ankieta.html), linki w jednej z subdomen, np.: https://badanie-satysfakcji.webankieta.pl lub link w subdomenie Twojej firmy, np.: https://ankieta.dobra-firma.pl. Różna może być też sama treść linku – ciąg liczb, znaków czy słów. To, jaką możliwość wybierzesz może mieć wpływ na respose rate, czyli wskaźnik odpowiedzi badania

  • Jeśli chodzi o samą domenę jej wybór powinien być uzależniony od rodzaju badania. Link we własnej, firmowej domenie ma na celu przede wszystkim zwiększenie wiarygodności ankiety w oczach respondentów. Dzięki niemu jeszcze bardziej zwiążesz ankietę z osobą jej twórcą lub firmą, z jakiej pochodzi. Z kolei link do zewnętrznego systemu, takiego jak Webankieta, może być gwarantem anonimowości i neutralności badania, co ma duże znaczenie przede wszystkim w badaniach pracowników czy organizowanych konkursach.
  • Oprócz domeny duże znaczenie ma także sama treść linku. Zalecamy, aby bez względu na rodzaj badania, umieść w niej nazwę, cel lub autora ankiety np. ankieta-satysfakcji.webankieta.pl, poprawa-zycia-mieszkancow.webankieta.pl czy ankieta-firmyX.webankieta.pl. Dzięki temu:
  • od razu poinformujesz respondenta czego dotyczy badanie,
  • zapewnisz, że klika w link do ankiety, a nie podejrzaną stronę,
  • nie pomylisz kilku udostępnianych ankiet przy wysyłce do konkretnych osób. 

5. Pamiętaj, że w ankietach krócej znaczy lepiej

Nawet, jeśli zdołasz wzbudzić zaufanie respondenta we wstępie do badania lub przez czytelny link, nie masz gwarancji że po kliknięciu faktycznie wypełni on ankietę. Dlatego w celu zagwarantowania wysokiego response rate warto zadbać o to, aby w kwestionariuszu znalazły się tylko niezbędne pytania.

To, że krótka ankieta ma większe szansę na wysoką frekwencję dowodzą badania. Wynika z nich, że wskaźnik odpowiedzi jest bezpośrednio skorelowany z długością ankiety i jest średnio 17%-owy niższy, gdy wypełnienie zajmuje respondentowi więcej niż 5 minut.

Przy prowadzeniu badań online warto więc wyjść z założenia, że dobra ankieta to krótka ankieta. W osobnym artykule dzielimy się wskazówkami dotyczącymi optymalnej długości ankiety i rodzaju używanych pytań tak, aby badanie miało największe szanse powodzenia.

6. Zachęcaj do wypełnienia wyglądem

Czytelna, estetyczna i przyjemna w wypełnianiu. To cechy ankiety, która samym swoim wyglądem i strukturą zachęca do wzięcia udziału w badaniu. Aby mieć pewność, że Twój kwestionariusz spełnia te wymagania, zwróć uwagę na poszczególne elementy ankiety, m.in.:

  • kolor i czcionkę dopasowaną do tematu badania (lub neutralną, która nie razi respondenta w oczy),
  • konsekwentne formatowanie (takie same odstępy, numeracja),
  • logiczną konstrukcję – jedno pytanie wynika z drugiego, istnieje czytelny podział na strony, wstęp i strona podziękowania itd.
  • jeśli to ankieta związana z Twoją firmą to również dopasowanie do jej wizerunku.

7. Zadaj właściwe pierwsze pytanie

Decyzja o wypełnieniu lub porzuceniu ankiety to dla respondenta bardziej impuls, niż przemyślany proces. Dlatego pytanie, które otwiera ankietę musi być skonstruowane tak, aby zachęcić respondenta do dalszego wypełnienia. Pytanie otwierające badanie powinno być więc:

  • proste w wypełnianiu,
  • starannie zaprojektowane graficznie,
  • interesujące lub ściśle związane z tematem dalszej części ankiety.

Pamiętaj, żeby zadbać nie tylko o to, jak ankieta wyświetla się na komputerze, ale i na urządzeniach mobilnych.

8. Testuj i nie popełniaj błędów

Nie dopuść do sytuacji, w której niegotowa, zawierająca błędy ankieta zostanie wysłana do respondentów. Z pewnością negatywnie wpłynie to zarówno na samą chęć udziału w badaniu, jak i kontynuowanie wypełnienia i zakończenie ankiety. Dlatego zanim rozpoczniesz wysyłkę do bazy musisz przetestować wypełnianie. Najlepiej, żebyś w testy zaangażował również bezstronne osoby trzecie, np. współpracowników. Podczas testu zwróć uwagę przede wszystkim na to czy:

  • pytania są napisane jasnym, zrozumiałym językiem,
  • nie ma w nich błędów ortograficznych i językowych,
  • ankieta jest logiczna,
  • nie ma problemu z przejściem do kolejnych pytań,
  • logo, grafiki lub wideo zawarte w badaniu wyświetlają się prawidłowo,
  • kwestionariusz wyświetla się prawidłowo na urządzeniach mobilnych,
  • wypełnianie ankiety zajmuje rzeczywiście tyle czasu, ile zapowiadałeś we wstępie lub zaproszeniu.

9. Publikuj ponownie i przypominaj

Bierne oczekiwanie na to, że respondent będzie pamiętał o wypełnieniu ankiety nie pomoże Ci w zebraniu dużej liczby wyników. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w chwili gdy użytkownik zobaczy link do Twojej ankiety na forum lub w mediach społecznościowych, nie będzie miał czasu lub chęci na wzięcie udziału w badaniu. 

Dlatego pamiętaj o tym, żeby link do ankiety publikować nie tylko w różnych kanałach, ale również w tym samym miejscu nawet kilka razy

10. Zaoferuj nagrodę

Czasem satysfakcja z wzięcia udziału w badaniu to dla respondenta niewystarczająca motywacja. Oferując respondentowi gratyfikację badacz może liczyć na zdecydowanie większy response rate – według badań Qualtrics, odpowiednio dobrana do grupy docelowej nagroda może zwiększyć wskaźnik odpowiedzi nawet o 48%. Nagroda wpływa pozytywnie także na jakość otrzymanych w ankiecie informacji. Jeśli respondent wie, że czeka go nagroda bardziej przykłada się do tego, w jaki sposób udziela odpowiedzi.

Jaka może być gratyfikacja? Oto kilka przykładów stosowanych w ankietach online:

  • rabat na kolejne zakupy,
  • zniżka na zakupy u firmy partnerskiej
  • w przypadku usług SaaS – przedłużenie ważności konta,
  • darmowy gadżet z logo firmy organizującej badanie.

Gratyfikacja nie zawsze musi oznaczać zapewnienie respondentom czegoś bardzo cennego lub nawet materialnego. Alternatywą dla fizycznej nagrody jest poczucie sprawczości lub niesienia pomocy wywołane u respondenta – każdy chce mieć poczucie, że podjęte przez niego działania są ważne i potrzebne, a jego zdanie ma znaczenie. W osobnym artykule można dowiedzieć się więcej o tym jaka powinna być gratyfikacja za wypełnienie ankiety i kiedy po nią sięgać.

Kiedy najlepiej wysłać ankietę, żeby osiągnąć wysoki response rate?

Na początku odpowiedzmy sobie na ważne pytanie. Jaki response rate można uznać za dobry wynik?

Średni odsetek odpowiedzi na ankiety wśród pracowników zazwyczaj wynosi około 30-40%. W przypadku badań klientów za średni response rate uznaje się wynik 10-15%.

Źródło: Badania Smart Survey

A teraz zastanówmy się co zrobić, żeby Twoja ankieta zbliżyła się do maksymalnego wskaźnika odpowiedzi:

“Na największy response rate możesz liczyć, gdy poprosisz o informację zwrotną natychmiast po dostarczeniu towarów lub realizacji usług. Z badań Qualtrics wynika też, że feedback udzielony natychmiast jest o 40% dokładniejszy niż informacja zebrana zaledwie 24 godziny później.”

Jak widać moment opublikowania ankiety ma ogromne znaczenie dla sukcesu badania. Reguła natychmiastowej publikacji dotyczy większości popularnych badań kierowanych do użytkowników, klientów i pracowników. Wynika to z faktu, że od razu po dokonaniu transakcji lub po określonym wydarzeniu, respondent doskonale pamięta wszystkie szczegóły doświadczenia i chętniej się nimi dzieli. W związku z tym link z ankietą powinien trafić do respondenta natychmiast po wydarzeniu, którego dotyczy w przypadku badań, takich jak:

Istnieją jednak badania, które ze względu na swoją specyfikę wymagają pozostawienia respondentom chwili czasu na przemyślenie swojego doświadczenia. W tych przypadkach natychmiastowy feedback nie będzie merytoryczny i nie da realnego obrazu doświadczenia respondenta. Dotyczy to m.in. badań:

  • NPS relacyjny, czyli badania Net Promoter Score oceniającego nie konkretną transakcję, a całą relację klienta z firmą,
  • badania satysfakcji pracowników – muszą być wysłane po określonym czasie pracy w firmie, bo inaczej feedback nie będzie wartościowy. Dla początkujących pracowników przygotuj inne badanie np. ankiety onbordingowe.
  • ocena satysfakcji z zakupu usług rozciągniętych w czasie np. wycieczki za granicę – wtedy zadbaj o to, aby zbadać satysfakcję PO tym wydarzeniu, a nie w trakcie, a na pewno przed. 

Wysyłaj ankiety przez link i osiągaj wysoki response rate

Chcesz przetestować tworzenie własnej ankiety i generowanie linku do badania? Możesz to zrobić już teraz i to za darmo – załóż konto na Webankiecie i przez 14 dni testuj możliwości naszego narzędzia. 

Jeżeli nie masz jeszcze gotowej treści badania zachęcamy do skorzystania z gotowych przykładów ankiet. Dzięki nim ankiety dla klientów, użytkowników, pracowników, a także badania rynku i opinii mogą być gotowe do wysyłki nawet w kilka minut. Szablony możesz dowolnie zmieniać według swoich potrzeb – dodawać, usuwać pytania, zmieniając kolorystykę, dodając logo itd.

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.