Komunikacja wewnętrzna w firmie za pomocą ankiet online

Jaka powinna być komunikacja wewnętrzna w firmie? Przede wszystkim szybka, płynna i skuteczna. Szybkość ma kluczowe znaczenie dla kontrolowania wprowadzanych zmian, płynność ma ogromny wpływ na jakość dialogu i relacji między pracownikami, przełożonymi i zarządem, a od skuteczności zależy czy na podstawie zgromadzonych informacji w zespole zajdą zmiany na lepsze. Wszystkie te cele możesz osiągnąć w prosty sposób – wykorzystując ankiety internetowe do badań pracowników. 

Czy wiesz, że…

Ankiety online mogą z powodzeniem zastąpić spotkania czy konferencje, które nie tylko zabierały cenny czas, ale generowały ogromne koszty? Zamiast zwoływać spotkanie zespołu i dyskutować na nim na temat wewnętrznych spraw, wyślij do pracowników ankietę. Szybko zobaczysz jak bardzo usprawni to wewnętrzną komunikację, przynosząc korzyści zarówno dla działu HR, jak i pracowników.

Webankieta to program do ankiet online

Za pomocą naszego programu możesz tworzyć ankiety online (surveys), testy wiedzy, quizy online, sondy, a także zbierać dane, np. e-maile i automatycznie generować raporty.

Przetestuj bezpłatnie

Bez karty kredytowej · Zrezygnuj kiedy chcesz · Program zgodny z RODO

Ankiety komunikacji wewnętrznej w organizacji

Przed wprowadzeniem ankiet w organizacji, warto przeprowadzić audyt komunikacyjny. Szybki research pozwoli ustalić, w jaki sposób przebiega dialog wśród pracowników czy na linii kierownictwo – zarząd. Czy komunikują się formalnie, drogą mailową? A może u kadry niższego szczebla lepiej w przepływie informacji sprawdzają się popularne komunikatory?

Daj sobie czas na to krótkie badanie, żeby dowiedzieć się, co wymaga poprawy w Twoim miejscu pracy w obszarze komunikacji. Skoro masz już zebrane dane na temat tego, jakie podejście do komunikacji z zespołem (przełożonym) sprawdza się w twojej firmie (albo nie sprawdza się wcale), czas na bliższe poznanie ankiet online, które mogą te procesy usprawnić.

Dlaczego ankiety online idealnie sprawdzą się w komunikacji wewnętrznej w Twojej firmie?

Profesjonalne narzędzie do tworzenia ankiet online może znacząco wpłynąć na polepszenie jakości komunikacji w każdej firmie. Osoby odpowiedzialne za prowadzenie badań i sukces przepływu informacji w organizacjach najczęściej wskazują na następujące korzyści wynikające ze stosowania takiego rozwiązania:

  • Minimalny wysiłek – dzięki gotowym szablonom ankiety stworzysz nawet w kilka minut
  • Niskie koszty – na jednym koncie możesz stworzyć setki różnych ankiet
  • Dostęp dla każdego – wystarczy służbowy e-mail lub nawet link do badania 
  • Wyniki w jednym miejscu – dostęp do wyników 24/7, stawianie na wymianę wiedzy
  • Łatwa analiza – zapomnij o żmudnej, ręcznej analizie w Excelu. Korzystając z filtrów czy tabel krzyżowych możesz przeprowadzić ją w panelu użytkownika
  • Automatyczne generowanie raportów – w końcu przystępnie podane dane to idealne źródło wiedzy dla kadry kierowniczej i zarządu

Wykorzystując ankiety internetowe do wewnętrznej komunikacji w firmie szybko zobaczysz efekty swoich działań.

Wybór terminu szkolenia ankieta

Dzięki szybkiej ankiecie możesz np. ustalić termin szkolenia pracowników.

Przykłady ankiet HR wykorzystywanych do komunikacji wewnętrznej:

Znamy już zalety badań online, zobaczmy teraz, jak sprawdzą się w praktyce. Oto kilka przykładów celów, które możesz osiągnąć wykorzystując badania pracowników online:

Wymiana pomysłów i burza mózgów 

Najlepsze pomysły na rozwój firmy często pochodzą z wnętrza organizacji. W końcu kto zna firmę i jej klientów lepiej, niż pracownicy? Jeśli nie masz czasu lub warunków na tradycyjne spotkania i burzę mózgów w sali konferencyjnej zastąp je ankietami online. To świetny sposób nie tylko na zbieranie opinii, ale i szybką wymianę informacji w firmie. Co więcej – wyniki takich konsultacji i spotkań online możesz szybko wygenerować do postaci raportów i zaprezentować osobom decyzyjnym. 

Płynna komunikacja w zespole

Wymiana informacji w zespole nie wymaga już długich rozmów telefonicznych, zapamiętywania adresów e-mail, dostępu do intranetu, a nawet tworzenia grup na firmowych komunikatorach. Sposoby te sprawdzą się idealnie w codziennej, szybkiej komunikacji, jednak w przypadku wieloosobowych projektów i gdy efekty dyskusji mają być widoczne od razu, lepiej skorzystać z ankiety online. Kwestionariusz daje możliwość uporządkowania wymienianych informacji i zapewnia równość uczestników dyskusji. Dla organizatora takiego procesu plusem jest także szybkość tworzenia ankiet i bardzo łatwa dystrybucja. 

Satysfakcja i zaangażowanie

Nie zapominajmy, że podstawowy cel ankiet internetowych to… po prostu badania pracowników i sprawdzenie, czy ich morale nie jest na niskim poziomie. Do najbardziej popularnych ankiet dla pracowników należą z pewnością badania satysfakcji z pracy i zaangażowania. Dzięki nim działy HR mogą trzymać rękę na pulsie zadowolenia w swoich zespołach i firmach, a na podstawie wyników szybko wprowadzać zmiany i eliminować elementy, które powodują niezadowolenie czy stres pracowników. 

Platforma do wymiany wiedzy i doświadczeń

Ankieta online to świetny sposób nie tylko na sprawdzenie wiedzy pracowników zdobytej podczas kursu czy szkolenia (wykorzystując testy wiedzy), ale i na wymianę doświadczeń kadr czy kierownictwa. Dzięki kwestionariuszom internetowym pracownicy działu HR mogą szybko zebrać pytania dotyczące kwestii niezrozumiałych dla zespołu (np. dotyczących obsługi strony www, nowej oferty, świadczonych usług, zasad BHP) i odpowiedzieć na nie w ankiecie online. 

Odkrycie motywacji pracownika

Czasami, żeby odkryć co powoduje, że ludziom chce się pracować wystarczy… spytać. Ankiety online wykorzystywane do komunikacji wewnętrznej w firmie pozwolą Ci w bezpośredni, a jednocześnie anonimowy sposób, zebrać opinię pracowników. Już w jednym badaniu możesz dowiedzieć się czy działania podejmowane przez zespół HR w celu motywacji pracowników (np. benefity, integracje, wyjazdy) spełniają swoją rolę, czy może warto zastanowić się nad innymi rozwiązaniami, np. podpatrzonymi u konkurencji. 

Integracja zespołu

Udane spotkanie lub wyjazd integracyjny to taki, który odzwierciedla zainteresowania i preferencje zespołu. Skąd masz wiedzieć czy Twoi pracownicy wolą weekend w SPA, jazdę bez trzymanki w stanie Nevada, czy górską wyprawę w Bieszczady? Zapytaj ich o to! Ankieta online pozwoli Ci szybko zabrać opinie całego zespołu, rozwiać wątpliwości zarządu i podjąć decyzję zgodną z wolą większości. Korzystając z zaawansowanych opcji Webankiety możesz zadecydować np. że każdy pracownik może zagłosować na pomysł wyjazdu tylko raz lub że wyniki będą wyświetlane na ekranie respondenta od razu po zakończeniu badania.

Widoczne efekty pracy HR

Dobre narzędzie do ankiet online pozwala na automatyczne generowanie raportów z badań, dlatego możesz podzielić się wynikami ankiet nie tylko z pracownikami, ale i przełożonymi. Dzięki temu każda decyzja podjęta przez dział HR lub kadry będzie miała oparcie w wypowiedziach zespołu. Raporty opatrzone są estetycznymi wykresami, a ich treść można dowolnie edytować, dlatego świetnie nadadzą się do umieszczenia w prezentacji podsumowującej pracę zespołu HR, czy jako wizytówka w komunikacji zewnętrznej firmy.

badanie nps

Webankieta pozwala nie tylko na zebranie informacji, ale też na analizę danych.

Gotowe szablony ankiet do komunikacji wewnętrznej w firmach

Każda profesjonalna ankieta czemuś służy. W komunikacji wewnętrznej może mieć na celu zbadanie współpracy i zależności w zespole, relacji z przełożonymi, poczucia spełnienia i samorealizacji, świadczeń dodatkowych, wynagrodzenia, możliwości rozwoju czy warunków pracy. Poniżej znajdziesz odnośniki do gotowych szablonów ankiet, które możesz wykorzystać w komunikacji ze swoimi pracownikami.

Wykorzystaj system komunikacji wewnętrznej do motywowania pracowników!

Darmowy ebook: Ankiety dla HR od A do Z

W ebooku czekają na Ciebie gotowe szablony ankiet dla HR. Krok po kroku tłumaczymy też jak badać pracownikow przy użyciu ankiet online i jakie korzyści takie badania mogą przynieść zespołowi HR i całej firmie.

Pobierz ebook

Komunikacja wewnętrzna w firmie – kluczowe wnioski:

Stawiając na komunikację wewnętrzną w organizacji, nie zapomnij o tym, by zmieniać procedury na podstawie feedbacku.

Niezależnie od tego, czego dotyczy ankieta – czy są to sprawy poważne, takie jak satysfakcja z pracy czy mniej znaczące – ocena kawy, ważne żebyś z otrzymanym głosem zrobić coś konkretnego. Znajdź czas na analizę wyników i wyciąganie na tej podstawie wnioski. W szybkiej analizie i łatwym dostępie do wyników pomoże Ci m.in. tworzenie tabel krzyżowych oraz raportów LIVE

I jeszcze jedno – nie zapomnij poinformować pracowników, że ich zdanie zostało wzięte pod uwagę, a na podstawie opinii dokonały się konkretne zmiany. Uwierz, każdy w firmie – niezależnie od stanowiska – chce czuć się ważny oraz aby jego głos został wysłuchany.

Co wnoszą ankiety komunikacji wewnętrznej w organizacji?

  • Szybkość działania
  • Płynność wymiany informacji
  • Przejrzystość procesów i wyników
  • Łatwa analiza i automatyczne generowanie raportów
  • Minimalny wysiłek po stronie HR
  • Dopasowanie do potrzeb firmy i pracownika
  • Łatwe dzielenie się wynikami i wiedzą

Gotowi na badanie komunikacji wewnętrznej w firmie?

Zachęcamy do bezpłatnego przetestowania naszego narzędzia do tworzenia ankiet online!

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.