Metoda CAPI – ankiety wspomagane komputerowo

Nasze skrzynki e-mailowe niemal codziennie zapełniane są prośbami o ocenę produktów czy usług, z których korzystaliśmy. Nic dziwnego więc, że obecnie firmy coraz częściej decydują się na wykorzystanie metody badawczej z użyciem urządzeń elektronicznych, w tym mobilnych – telefonów, tabletów, laptopów. Tego typu badania ankietowe, wspomagane komputerowo to właśnie CAPI, a dokładnie Computer Assisted Personal Interview.

Prowadź badania metodą CAPI w Webankiecie

Za pomocą naszego programu możesz tworzyć ankiety online (surveys), testy wiedzy, wywiady, quizy online, sondy, a także zbierać dane, np. e-maile i automatycznie generować raporty.

Przetestuj bezpłatnie

Bez karty kredytowej · Zrezygnuj kiedy chcesz · Program zgodny z RODO

Metoda CAPI i jej zalety

Największym plusem użycia badania CAPI jest ich wszechstronność – mogą być wykorzystane praktycznie wszędzie tam, gdzie respondenci to osoby korzystające na co dzień z urządzeń elektronicznych. Do największych zalet metody należą:

  • przeprowadzanie badania na odległość, co nie jest możliwe w przypadku badań papierowych (PAPI),
  • szybkość i efektywność zbierania ocen i opinii,
  • możliwość szybkiego udostępnienia badania dużej grupie odbiorców,
  • łatwość tworzenia ankiet i możliwość ich personalizacji,
  • atrakcyjny wygląd – możliwość dodania wykresów, grafik itp.,
  • łatwe, często automatyczne tworzenie raportów i analiz.

Badania CAPI, CAWI i CATI – porównanie różnych metod badawczych

Metoda CAPI to tylko jedna z technik wykorzystywanych w prowadzeniu badań. W porównaniu do innych metod Computer Assisted Personal Interview wyróżnia się przede wszystkim szybkością i efektywnością prowadzenia badania. Oprócz CAPI istnieje jednak kilka innych metod badawczych, o których warto dowiedzieć się więcej:

1. CAWI (Computer Assisted Web Interview). Obecnie to najczęściej wybierana metoda badawcza, która polega na wykorzystaniu internetu do przeprowadzenia wywiadu z respondentem. Ankieta trafia do odbiorców wybranym kanałem online. Wśród najbardziej popularnych sposobów dystrybucji badania internetowego można wymienić:

Metodę CAWI wybiera obecnie większość firm starających się trafić do jak największej liczby respondentów, czyli osiągnąć wysoki response rate. Ankiety online wykorzystywane są powszechnie w badaniach marketingowych, jak i naukowych, rynku, ankietach biznesowych, badaniach użytkowników i klientów.

2. PAPI (Paper And Pen Personal Interview) to nastrasza metoda prowadzenia badań. W trakcie badania technika PAPI ankieter prowadzi wywiad z wybraną osobą lub grupą, bazując na papierowej wersji ankiety. Badanie odbywa się osobiście, a odpowiedzi użytkowników zapisywane są ręcznie, na wcześniej przygotowanym kwestionariuszu. Ze względu na duży nakład wysiłków i pracy związanej z Personal Interview metoda ta nie jest zwykle stosowana w badaniach prowadzonych na większą skalę np. badań użytkowników, klientów.

3. CATI (Computer Assisted Telephone Interviews), czyli jak sama nazwa wskazuje, badanie prowadzone z wykorzystaniem telefonu. Chrakterystyczne dla tej metody jest wykorzystanie nie tylko samego połączenia telefonicznego, ale i wspomaganie komputerowe. Zwykle polega ono na tym, że ankieter, który dzwoni do respondenta spisuje na przygotowanych wcześniej kwestionariuszu online jego lub jej odpowiedzi, gromadząc je w jednym miejscu i ułatwiając im dalszą analizę. Badania wykonywane metodą CATI są nadal wykorzystane w celu promocji wizerunku firmy, opracowania strategii produkcyjnej czy też działań marketingowych.

Badania online mogą być proste

Planujesz przeprowadzenie wywiadu lub badania metodą CAPI lub CAWI? Webankieta to platforma umożliwiająca tworzenie szerokiego spektrum ankiet internetowych, czyli takich realizowanych przy użyciu wyżej wymienionych technik. Dzięki intuicyjnej obsłudze i gotowych szablonach badania stworzenie, a następnie rozpowszechnienie i zebranie wyników ankiet kierowanych do klientów czy partnerów biznesowych jest nie tylko proste, ale i efektywne. Webankieta umożliwia tworzenie badań marketingowych, kierowanych do klientów np. Net Promoter Score – relacyjnych i transakcyjnych, Oceny 360 stopni czy Customer Effort Score – słowem: tworzenie tego, czego akurat potrzebuje Twoja firma.

Na stronie Webankiety możesz zapoznać się z kilkudziesięcioma przykładami ankiet internetowych i wykorzystać je jako gotowe szablony do prowadzenia własnych badań.

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.