Metryczka w ankiecie – co to jest i kiedy stosować?

Proszę podać wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, dochody – pewnie mnóstwo razy spotkałeś się z takimi pytaniami podczas wypełniania ankiety internetowej czy uczestnictwa w badaniu online. Pytania o podstawowe dane, dotyczące osoby wypełniającej, noszą wspólną nazwę metryczka, która zazwyczaj umieszczana jest na końcu kwestionariusza. Mimo, że dla respondenta dodatkowe pytania wydawać się zbędne czy irytujące, odgrywają one podstawowe znaczenie przy zaawansowanej analizie wyników badania. Dlaczego? Właśnie o tym opowiemy w naszym artykule.

Co to jest i jak wygląda metryczka?

Zawarte w ankiecie pytania dotyczące danych socjodemograficznych, należą do puli pytań nazywanych ogólnie metryczką. Przykładowo, wśród pytań metryczkowych może znaleźć się pytanie o płeć, wiek, wykształcenie, stan cywilny czy miejsce zamieszkania. Nie jest to jednak reguła – to, jakich pytań metryczkowych użyjesz, zależy od rodzaju badania i Twoich celów. Przykładowo, jeżeli swoją ankietę kierujesz tylko do mężczyzn, nie ma potrzeby zadawania tego pytania metryczkowego.

Tworzenie ankiety – podstawy

W tym ebooku krok po kroku wytłumaczymy jak stworzyć badanie w formie ankiety i jakie korzyści daje zbieranie opinii za pośrednictwem ankiet.

Pobierz ebook

Czy każda ankieta online musi mieć metryczkę?

Nie musi, ale… powinna. Jak wspomnieliśmy wyżej metryczka pozwala na wykorzystanie danych na temat respondentów do przeprowadzania jeszcze bardziej dokładnej i zaawansowanej analizy zgromadzonych danych. Metryczka do charakterystyczna część ankiet, takich jak:

  • Badania kierowane przez firmy do klientów – metryczka pozwala na lepszą segmentację respondentów i filtrowanie zgromadzonych informacji.
  • Badania pracowników – pytania metryczkowe, w tym m.in. o dział w jakim pracujesz czy o płeć pozwolą nie tylko na bardziej zaawansowaną analizę wyników, ale i raportowanie rezultatów tylko do osób odpowiedzialnych np. za dany oddział.
  • Badania Candidate Experience, czyli procesu rekrutacji w firmie. Tu metryczka pomoże odkryć wśród jakich kandydatów pojawiają się problemy czy jakich działów dotyczą. W przypadku tych i poprzednich badań ważne jest jednak, aby pytania metryczkowe nie pozwoliły na identyfikację respondenta, ponieważ z zasady badania kierowane do pracowników powinny być anonimowe. Nie można pytać więc o kwestie takie jak np. imię i nazwisko.
  • Badania demograficzne i naukowe, szczególnie z zakresu socjologii lub do prac dyplomowych – licencjackich, magisterskich.

Jakie pytania zawiera metryczka?

W sekcji metryczka ankiety pytamy o dane personalne, takie jak:

  • Płeć
  • Wiek
  • Poziom wykształcenia
  • Stan cywilny
  • Miejsce zamieszkania
  • Sytuacja zawodowa
  • Dochód

To, jakich pytań metryczkowych użyjesz, zależy od rodzaju badania. Jeżeli swoją ankietę kierujesz bezpośrednio do kobiet, nie ma potrzeby zadawania tego pytania metryczkowego. Nawet jeśli wydaje ci się, że w twojej ankiecie dane metryczkowe nie są potrzebne, na etapie analizowania danych i przygotowywania raportu może się okazać, że dana zmienna (np. wiek respondenta) miała istotny wpływ na wyniki badania.

Prowadząc badania w Webankiecie do stworzenia metryczki możesz użyć każdego z popularnych typów pytań. Dodatkowo możesz odpowiednio ograniczyć możliwość udzielania odpowiedzi tak, by respondenci wpisywali i wybierali tylko określone przez Ciebie dane (np. w pytaniu o wiek możesz ustalić zakres od 0 do 100 lat, a w pytaniu o poziom wykształcenia wpisać wszystkie obowiązujące prawnie poziomy). Dzięki temu unikniesz literówek, pomyłek i różnych interpretacji danego pytania metryczkowego przez respondentów. 

Jak wykorzystane mogą zostać dane zgromadzone w metryczce?

Powyższe badania to jedynie przykłady użycia metryczki. Dzięki pytaniom dotyczącym respondenta możemy m.in.:

  • stosować filtry na podstawie odpowiedzi, czyli np. mieć dostęp do wyników tylko kobiet lub tylko osób po 30 roku życia i na podstawie takiego filtra tworzyć raporty. Korzystając z filtra można również tworzyć spersonalizowane alerty, czyli powiadomienia wysyłane na adres e-mail osoby czuwającej nad konkretną grupą respondentów (np. kierownikowi działu w dużej korporacji). W poradniku Webankiety przeczytasz o tym jak w prosty sposób tworzyć filtry oraz jak ustawiać alerty.
  • tworzyć tabele krzyżowe, czyli analizować zgromadzone dane w jeszcze bardziej zaawansowany sposób. Po co? Ponieważ czasami na pierwszy rzut oka odpowiedzi respondentów niewiele nam dają. Dopiero po zastosowaniu tabeli krzyżowej, zestawiającej pytanie z metryczki (np. wiek czy płeć) z wybranym pytaniem dotyczącym badania ostrzeżemy nowe zależności czy ukryte motywy odpowiedzi. O tym jak tworzyć tabele krzyżowe oraz jakie są najpopularniejsze przykłady zastosowania mówimy w naszym poradniku.
  • tworzyć rankingi, dzięki którym możliwe jest zestawienie wszystkich odpowiedzi pochodzących z różnych rodzajów pytań (w tym także pytań metryczkowych, np. stworzenie zestawienia ze względu na płeć). Funkcja tworzenia rankingu jest szczególnie przydatna w przypadku gdy musimy porównać dużą ilość danych.

Webankieta to program do tworzenia ankiet dla firm i klientów indywidualnych

Za pomocą naszej platformy możesz tworzyć ankiety online, testy wiedzy, quizy, sondy a także zbierać dane, np. e-maile.

Rozpocznij

Bez karty kredytowej · Zrezygnuj kiedy chcesz · Program zgodny z RODO

Czego nie robić w metryczce – najczęstsze błędy

Tworzenie metryczki nie wydaje się skomplikowane. Jednak wbrew pozorom, w tej części ankiety łatwo o błędy, które mogą spowodować, że respondenci zniechęcą się do wzięcia udziału w badaniu lub uniemożliwią Ci analizę wyników w takim zakresie, jakie zakładałeś. Oto kilka typowych błędów których NIE możesz powtórzyć:

    • Zadawanie pytań, które nie przydadzą Ci się przy analizie danych. Jeszcze przed wprowadzeniem pytań do systemu zastanów się jakich informacji potrzebujesz od respondenta. Nikt nie lubi wypełniać długich kwestionariuszy, więc zanim zadasz jakieś pytanie zastanów się, czy jest ono niezbędne.
    • Pytania “metryczkowe” – dotyczące danych respondenta, umieszczone losowo w całej ankiecie. Metryczka powinna znajdować się na końcu, lub w niektórych przypadkach na początku ankiety online – nigdy w środku. Powinna stanowić jedną, spójną sekcję i nie może być wstawiana między pytania dotyczące tematu badania.
    • Źle zadane pytania. Respondenci nie lubią się wysilać, więc ogranicz konieczność samodzielnego wpisywania odpowiedzi do absolutnego minimum. Zamiast wpisania wieku zastosuj pytanie zamknięte z przedziałami wiekowymi, zamiast wpisywania zawodu – listę rozwijaną itp. Pamiętaj, że zawsze możesz dodać do pytania opcję: inne, w której respondent wpiszę odpowiedź spoza podanych przez Ciebie propozycji.

Stwórz ankietę online z metryczką i dowiedz się więcej na temat respondentów!

Przeprowadzając badanie przy pomocy narzędzia Webankieta nie musisz samodzielnie tworzyć metryczki, możesz skorzystać z gotowego szablonu, dzięki któremu zaoszczędzisz czas i zyskasz pewność, że zadałeś respondentom właściwe pytania, we właściwy sposób.

Metryczka z reguły powinna zostać umieszczona na końcu Twojej ankiety (najlepiej na osobnej, ostatniej stronie). Nie jest to jednak reguła – niektóre badania wymagają zapytania np. o wiek czy płeć już na początku, tak aby dostęp do całej ankiety lub niektórych pytań uzyskały np. tylko osoby pełnoletnie lub tylko kobiety. Wyświetlanie konkretnych stron ankiety oraz pytań, tak jak i zakończenie wypełniania kwestionariusza w przypadku udzielenia konkretnej odpowiedzi w Webankiecie można ustawić w prosty sposób – korzystając z warunkowego wyświetlania stron.

Już teraz możesz założyć konto na platformie Webankieta i przez 14 dni za darmo poznawać możliwości i funkcje systemu. Jeżeli podczas tworzenia metryczki lub ankiety online natrafisz na jakieś trudności nasz dział supportu chętnie wyjaśni Ci dostępne funkcje i pomoże w wyborze najlepszego rozwiązania.

Urszula Kamburov-Niepewna
Ula to Content Manager z bogatym doświadczeniem w dziennikarstwie i SEO copywritingu. Z Webankieta związana jest od 5 lat, a obecnie kieruje tam zespołem Content Marketingu. Jest specjalistką w tworzeniu treści z zakresu badań HR i Marketingu, Customer Experience oraz User Experience. Po pracy Ula jest obsesyjną czytelniczką, psychofanką Harry’ego Pottera i podróżniczką, która łapie każdą okazję, aby zobaczyć trochę świata i skosztować (zwykle więcej niż trochę) dobrego jedzenia.